Posiłki profilaktyczne dla pracowników – komu przysługują?

Posiłki profilaktyczne dla pracowników – komu przysługują?

Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy nakładają na pracodawców szereg obowiązków, których nie dopilnowanie może grozić surowymi karami finansowymi. Każdy, kto chce zatrudniać pracowników w swoim przedsiębiorstwie powinien zapoznać się na przykład z przepisami dotyczącymi posiłków profilaktycznych. Zgodnie z przepisami bhp każdy pracodawca jest zobligowany do zagwarantowania określonym pracownikom tak zwanych posiłków profilaktycznych oraz napojów. Jest do tego zobowiązany w okresie od 1 listopada do 31 marca. Według zapisów posiłki profilaktyczne należą się tym pracownikom, którzy w tym okresie pracują na otwartej przestrzeni, a ich wydatek energetyczny związany z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych przekracza 1500 kcal w przypadku mężczyzn i 1000 kcal w przypadku kobiet.

Z czego składa się posiłek profilaktyczny?

Posiłki profilaktyczne powinny zawierać 50-55 węglowodanów, 30-35% tłuszczów oraz 15% białka. Kodeks BHP określa nie tylko właściwości samych dań, ale także sposób ich spożywania. Pracodawca jest zobowiązany wtedy do zachowania odpowiednich warunków do tego. Posiłki powinny być wydawane w określonych przedziałach czasowych. Bardzo często dzieje się tak, że godziny ustalane są w porozumieniu z samymi pracownikami.

Kiedy powinno się dostać taki posiłek

Kodeks BHP mówi jednak, że powinny być one wydawane pracownikom w momencie przebywania na regulaminowych przerwach, 3-4 godziny po rozpoczęciu pracy. Nieco inaczej jest na przykład w przypadku wydawania napojów profilaktycznych. Są one wydawane w ciągu całej zmiany roboczej. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można w rozporządzeniu Ministra Pracy oraz Polityki Socjalnej. Można w nim wyczytać na przykład informację mówiącą o tym, że rodzaj podawanych napojów powinien być dopasowany do warunków wykonywania obowiązków służbowych przez pracownika. Regularne kontrole mające na celu sprawdzenie, czy pracodawca wywiązuje się ze swoich obowiązków przeprowadzane są przez Państwową Inspekcję Pracy. Na podstawie jej opinii na pracodawców zaniedbujących tę kwestię nakładane są kary pieniężne.