Praca w warunkach uciążliwych, a posiłki profilaktyczne

Praca w warunkach uciążliwych, a posiłki profilaktyczne

W każdym zakładzie pracy pracownicy powinni mieć stały dostęp do wody nadającej się do picia. Zapewnia to komfort pracy i gwarantuje efektywne jej wykonywanie. Jeśli jednak pracujemy w warunkach szczególnie uciążliwych, to nasz pracodawca ma obowiązek zapewnić posiłki profilaktyczne.

Co mówią przepisy BHP

Jest to bowiem określone przepisami prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Posiłki te powinny być całkowicie nieodpłatne dla pracowników. Powinno w nich zawierać się jedno gorące danie o określonej kaloryczności i wartościach odżywczych. Jeśli jednak pracodawca nie jest w stanie zapewnić wydawania takich posiłków profilaktycznych w miejscu wykonywanej przez pracowników pracy, wówczas należy zagwarantować korzystanie z nich w punkcie gastronomicznym lub też dostarczyć odpowiednie produkty do samodzielnego przygotowania posiłku. Oprócz tego, pracodawca zatrudniający pracowników w warunkach szczególnie uciążliwych, ma obowiązek dostarczyć im odpowiednie napoje zimne lub gorące w zależności od warunków pracy. Kaloryczność oraz odpowiednia wartość odżywcza posiłków również określona jest przepisami prawa. Jest to istotne, aby w trudnych warunkach pracy pracownicy mieli zagwarantowane takie pożywienie, które dostarczy im energii do dalszej, efektywnej pracy.

Rozwiązania dla pracodawców

Obecnie coraz powszechniej stosuje się wykupowanie posiłków dla pracowników w punktach gastronomicznych. Jest to dla samego pracodawcy bardzo wygodne, ponieważ to na restauracji spoczywa obowiązek przygotowania oraz wydanie pełnowartościowego posiłku. Jest to tym korzystniejsze dla tych pracodawców, którzy nie mają możliwości zorganizowania takich posiłków we własnym zakresie, a jednocześnie mają obowiązek ich wydawania. Wystarczy jedynie podpisać odpowiednią umowę, przekazać listę pracowników lub też zgłosić ilość osób, którym takie świadczenie należy się i co miesiąc regulować płatności. Dzięki temu łatwiej będzie rozliczyć takie wydatki, bo choć to na pracodawcy ciąży obowiązek ich opłacania, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wrzucić sobie to w koszty.